1. 1 -صورتهاي وضعيت مالي تلفيقي و جداگانه شرکت پست بانک ايران (سهاميعام) به تاريخ 31 شهريور 1402 و صورتهاي سود و زيان، تغييرات در حقوق مالکانه و جريانهاي نقدي تلفيقي و جداگانه بانک براي دوره مياني شش ماهه منتهي به تاريخ مزبور، همراه با يادداشتهاي توضيحي 1 تا 64 پيوست، مورد بررسي اجمالي اين سازمان قرار گرفته است. مسئوليت صورتهاي مالي مياندورهاي با هيئت مديره بانک است. مسئوليت اين سازمان، بيان نتيجهگيري درباره صورتهاي مالي ياد شده بر اساس بررسي اجمالي انجام شده است.
|
2. 2 -به استثناي محدوديت مندرج در بند 8، بررسي اجمالي اين سازمان بر اساس استاندارد بررسي اجمالي 2410، انجام شده است. بررسي اجمالي اطلاعات مالي ميان دورهاي شامل پرس و جو، عمدتا از مسئولين امورمالي و حسابداري و به کارگيري روشهاي تحليلي و ساير روشهاي بررسي اجمالي است. دامنه بررسي اجمالي به مراتب محدودتر از حسابرسي صورتهاي مالي است و در نتيجه، اين سازمان نميتواند اطمينان يابد از همه موضوعات مهمي که معمولا در حسابرسي قابل شناسايي است، آگاه ميشود و از اين رو، اظهارنظر حسابرسي ارائه نميکند.
|
3. 3 -بابت تسهيلات اعطايي و مطالبات از اشخاص دولتي و غيردولتي (يادداشتهاي توضيحي 28 و 29) جمعا مبلغ 202ر15 ميليارد ريال ذخيره مطالبات مشکوک الوصول در حسابها منظور شده است. طبقهبندي حسابهاي مذکور و احتساب کاهش ارزش مطالبات به درستي صورت نگرفته است. وثايق تسهيلات عمدتا شامل چک و سفته بوده که از کفايت لازم برخوردار نيست و از سوي ديگر برخي از مطالبات بانک بدون ارزيابي مجدد از وضعيت مشتري، وضعيت بازار و درمواردي بدون دريافت درصدي از اصل و سود متعلقه امهال و تمديد گرديده و به عنوان تسهيلات جاري طبقهبندي و درآمد مربوط شناسايي شده که از اين بابت کاهش ارزش بيشتر بابت مبالغ انتقال يافته به طور کامل محاسبه نشده است. تعديل حسابها بابت موارد فوق ضروري است، ليکن تعيين تعديلات قطعي مبلغ آن در شرايط حاضر به دليل وجود نارسايي در سيستمهاي اطلاعاتي و ارزش وثايق در مقاطع زماني مختلف و حجم انبوه اطلاعات، براي اين سازمان ميسر نيست. 4. 4 -ماليات عملکرد سالهاي 1398 و 1400 بانک به شرح يادداشت توضيحي 1-41، بر اساس برگهاي تشخيص صادره جمعا مبلغ 088ر2 ميلياردريال تعيين شده که از اين بابت مبلغ 471ر1 ميلياردريال پرداخت شده و به دليل اعتراض بانک، بابت بخش پرداخت نشده بدهي در حسابها منظور نگرديده است. ضمنا براي سال مالي قبل و دوره مورد گزارش بدهي مالياتي بر اساس سود ابرازي در حسابها منظور گرديده، ليکن با توجه به رويه سازمان امور مالياتي بدهي لازم از اين بابت در حسابها لحاظ نشده است. علاوه بر آن ماليات عملکرد شرکت فرعي صرافي فراز اعتماد براي سالهاي 1397 و 1400 بر اساس برگهاي تشخيص صادره جمعا مبلغ 402 ميلياردريال تعيين گرديده، ليکن به دليل اعتراض شرکت نسبت به آن، از اين بابت صرفا مبلغ 109 ميلياردريال پرداخت و بدهي در حسابها منظور شده است. همچنين با توجه به يادداشت توضيحي4-3-41، بابت ماليات موضوع بند (پ) ماده 17 قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور بابت سال 1396 مبلغ 350 ميلياردريال مطالبه گرديده که به دليل اعتراض بانک، بدهي در حسابها منظور نشده است. مضافا بابت ماليات موضوع تبصره 5 ماده 4 قانون جهش توليد مسکن، تا 31 شهريور 1401 مبلغ 284ر4 ميلياردريال مطالبه شده است. تعديل صورتهاي مالي بابت موارد فوق ضروريست، ليکن تعيين ميزان آن در حال حاضر، براي اين سازمان امکانپذير نميباشد. 5. 5 -بابت سود سهم دولت براي عملکرد دوره مالي مورد گزارش و سال مالي قبل در راستاي اجراي مفاد ماده 4 و بند "ج" ماده 28 قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت (2) هيچگونه بدهي در حسابها شناسايي نشده است. در صورت تعديل حسابها مبلغ 315ر11 ميلياردريال حسابهاي ذخاير و ساير پرداختنيها (يادداشت توضيحي 42) و سود و زيان انباشته به ترتيب افزايش و کاهش مي يابد. 6. 6 -مطابق با يادداشتهاي توضيحي 11-7 و 21، داراييها و بدهيهاي پولي ارزي بانک بر مبناي نرخهاي اعلامي بانک مرکزي در پايان سال قبل، 000ر250 ريال براي هر دلار و 000ر265 ريال براي هر يورو و ساير ارزها بر مبناي نرخ برابري يورو، در پايان دوره تسعير گرديده است. طبق استانداردهاي حسابداري در صورت وجود نرخهاي متعدد براي يک ارز، از نرخي براي تسعير استفاده ميشود که جريانهاي نقدي آتي ناشي از معاملات يا مانده حساب مربوط بر مبناي آن تسويه ميگردد. نحوه عمل فوق برخلاف استانداردهاي حسابداري بوده و اصلاح حسابها از اين بابت ضروري است، ليکن به دليل عدم دسترسي به نرخ ارز قابل دسترس جهت تسعير ماندههاي ارزي، تعيين ميزان آثار آن بر صورتهاي مالي مورد گزارش، در حال حاضر براي اين سازمان مشخص نيست. 7. 7-استانداردهاي حسابداري درخصوص تجديد ارزيابي بعدي داراييهاي ثابت مشهود شامل زمين و ساختمان (يادداشتهاي توضيحي4-2-7 و 34) بهرغم تفاوت با اهميت ارزش منصفانه داراييهاي تجديد ارزيابي شده مذکور با مبلغ دفتري آنها، رعايت نگرديده، همچنين تجديدارزيابي داراييهاي شرکت فرعي انجام نشده است. تعديل صورتهاي مالي از اين بابت ضروري است، ليکن به دليل عدم دسترسي به اطلاعات کامل ارزش منصفانه داراييهاي مزبور، تعيين تعديلات مورد لزوم براي اين سازمان امکانپذير نيست. 8. 8-صورت تطبيق حسابهاي فيمابين با بانک مرکزي، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بابت وجوه اداره شده مصرف نشده و صندوق توسعه ملي به شرح يادداشتهاي توضيحي 2-26،
38-1-4 و 1-42 تا تاريخ اين گزارش تهيه و ارائه نشده و به دليل عدم دسترسي به اطلاعات و مدارک لازم از طريق ساير روشها نيز قابل اثبات نبوده است. لذا تعيين تعديلات احتمالي که در صورت دريافت صورت تطبيقهاي مذکور بر صورتهاي مالي ضرورت مييافت، در شرايط حاضر براي اين سازمان امکان پذير نگرديده است.
|
9. 9 - بر اساس بررسي اجمالي انجام شده، به استثناي آثار موارد مندرج در بندهاي 3 الي 7 و همچنين به استثناي آثار احتمالي مورد مندرج در بند 8، اين سازمان به مواردي که حاکي از عدم ارائه مطلوب صورتهاي مالي ياد شده، از تمام جنبههاي با اهميت، طبق استانداردهاي حسابداري باشد، برخورد نکرده است.
|
10. 10-مسئوليت "ساير اطلاعات" با هيئتمديره بانک است. "ساير اطلاعات" شامل گزارش تفسيري مديريت است. نتيجهگيري اين سازمان نسبت به صورتهاي مالي، به "ساير اطلاعات" تسري ندارد و لذا اين سازمان نسبت به آن هيچ نوع اطميناني ارائه نميکند.
مسئوليت اين سازمان مطالعه "ساير اطلاعات" به منظور تشخيص مغايرتهاي بااهميت ساير اطلاعات و صورتهاي مالي يا شناخت کسب شده توسط حسابرس در جريان بررسي اجمالي و يا در مواردي است که به نظر ميرسد تحريفي با اهميت در ساير اطلاعات وجود دارد.
در صورتيکه اين سازمان، براساس کار انجام شده به اين نتيجه برسد که تحريفي بااهميت در "ساير اطلاعات" وجود دارد، بايد آن را گزارش کند.
همانطور که در بخش مباني "نتيجهگيري مشروط" عنوان گرديد، اين سازمان به اين نتيجه رسيده که ساير اطلاعات از بابت تسهيلات اعطايي، ماليات عملکرد و ارزش افزوده، سود سهم دولت، داراييها و بدهيهاي ارزي، داراييهاي ثابت مشهود، سرمايهگذاري در سهام و برخي موارد افشاي اطلاعات به شرح بندهاي 3 الي 7 داراي تحريف شده است.
همچنين اين سازمان نتوانسته است شواهد حسابرسي کافي و مناسب در خصوص حسابهاي دريافتني و پرداختني به شرح بند 8 دريافت کند، لذا اين سازمان، نميتواند نتيجه گيري کند که ساير اطلاعات از اين بابت حاوي تحريف بااهميت است يا خير.
|
11. 11-موارد عدم رعايت ضوابط و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار در چارچوب چک ليستهاي ابلاغي، طي دوره مورد گزارش به شرح ذيل است:
شماره بند و مادهشرح
دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات شرکتهاي ثبت شده
ماده 10ارائه صــورت جلسه مجامع عمومي عادي ساليانه مورخ 31/04/1402 به مرجع ثبت شرکت ها حداکثر ظرف مدت 10 روز پس از تاريخ تشکيل مجمع و افشاي نسخهاي از آن حداکثر ظرف يک هفته پس از ابلاغ ثبت.
ماده 13افشاي فوري تعديلات سنواتي.
دستورالعمل پذيرش اوراق بهادار
ماده 6رعايت حداقل الزامات مقرر شده توسط بانک مرکزي در خصوص کفايت سرمايه.
ابلاغيهها
شماره 057/440/ب/99ارسال گواهي دريافت ابلاغيه هنجارها و اصول رفتاري مديران ناشر به سازمان توسط مدير عامل، اعضاي هيئت مديره و مدير مالي.
دستورالعمل کنترلهاي داخلي ناشران پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
بندهاي 8 و 10تشکيل کميته حسابرسي طبق الزامات سازمان بورس (تعيين رئيس کميته حسابرسي از بين اعضاي غير موظف هيئت مديره) و نظارت کميته مزبور بر مستند سازي ساختار کنترلهاي داخلي.
بند 52شناسايي، اندازهگيري و ارزيابي ريسکهاي مربوط به فن آوري اطلاعات.
بندهاي 54 و 55مطابقت دادههاي پردازش شده با جمع از پيش تعيين شده، استقرار کنترلهاي لازم از طريق يک واحد خاص براي دريافت کليه اطلاعاتي که بايد پردازش شود، حصول اطمينان از مجاز بودن و ثبت شدن کليه اطلاعات، پيگيري کليه اشتباهات کشف شده حين پردازش، نظارت بر توزيع صحيح گزارشهاي خارجي و محدود کردن دسترسي عيني به برنامههاي کاربردي و پروندههاي اطلاعاتي.
بندهاي 60، 62 و 71استقلال حسابرسان داخلي در انجام فعاليتها، مستندسازي ساختار کنترلهاي داخلي توسط واحد حسابرسي داخلي و انجام آزمونهاي کنترلي و مستندسازي مباني ارزيابي گزارش کنترلهاي داخلي به نحو مناسب توسط هيئت مديره.
دستورالعمل حاکميت شرکتي ناشران ثبت شده
ماده 4ارائه اقرارنامه توسط مدير عامل و اعضاي هيئت مديره به کميته انتصابات مبني بر رعايت ايفاي مسئوليت هاي خود در شرکت در راستاي رعايت ضوابط و الزامات قانوني، داشتن تحصيلات و تجربه لازم و فاقد محکوميت کيفري يا انضباطي.
تبصره 2 ماده 4ارائه اقرارنامه توسط هيئت مديره درخصوص عدم همزماني عضويت در هيئت مديره بيش از سه شرکت ثبت شده نزد سازمان بورس يا نهادهاي مالي، به کميته انتصابات.
تبصره 4 ماده 4غيرموظف بودن حداقل يکي از اعضاي هيئتمديره و دارا بودن تحصيلات مالي عضو غيرموظف (تبصره 4 ماده 29 اساسنامه بانک).
ماده 8ارزيابي گزارش هاي واحد حسابرسي داخلي ارايه شده به هيئتمديره توسط هيئت مديره.
مواد 14و 15تشکيل کميته انتصابات با اکثريت اعضاي مستقل خارج از هيئت مديره و ارزيابي اثربخشي سالانهکميتههاي تخصصي و اعضاي هيئت مديره در شرکتهاي فرعي و وابسته توسط هيئت مديره.
تبصره 6 ماده 14ارائه اقرارنامه اعضاي کميتهها درخصوص عدم عضويت در بيش از سه کميته از شرکتهاي ثبت شده نزد سازمان بورس يا نهادهاي مالي، به کميته انتصابات.
ماده 16ارائه اقرارنامه اعضاي هيئت مديره به کميته انتصابات مبني بر آگاهي از الزامات مقرراتي و مسئوليت هاي خود.
ماده 29قراردادن گزارشات از طريق پايگاه اينترنتي بانک در اختيار عموم در مواعد مقرر قبل از برگزاري مجمع به طور کامل.
بندهاي ب و ج ماده 40افشاي بعد مسئوليت اجتماعي و بعد اقتصادي در گزارش پايداري شرکت.
|