1. 1)صورتهاي مالي صندوق سرمايه گذاري شاخص سي شرکت بزرگ فيروزه شامل صورت خالص دارايي ها به تاريخ 29 اسفند 1401 و صورت هاي سود و زيان و گردش خالص دارايي ها براي سال مالي منتهي به تاريخ مزبور و يادداشتهاي توضيحي 1 تا 27، توسط اين موسسه حسابرسي شده است.
|
2. 5)مسئوليت تهيه و ارائه منصفانه صورتهاي مالي طبق استانداردهاي حسابداري و همچنين طراحي، اعمال و حفظ کنترلهاي داخلي لازم براي تهيه صورتهاي مالي عاري از تحريف هاي بااهميت ناشي از تقلب يا اشتباه، بر عهده مدير صندوق است.
در تهيه صورتهاي مالي، مدير صندوق مسئول ارزيابي توانايي صندوق به ادامه فعاليت و حسب ضرورت، افشاي موضوعات مرتبط با ادامه فعاليت و مناسب بودن بکارگيري مبناي حسابداري تداوم فعاليت است، مگر اينکه قصد انحلال صندوق يا توقف عمليات آن وجود داشته باشد، يا راهکار واقع بينانه ديگري به جز موارد مذکور وجود نداشته باشد.
|
3. 6)اهداف حسابرس شامل کسب اطمينان معقول از اينکه صورتهاي مالي، به عنوان يک مجموعه واحد، عاري از تحريف با-اهميت ناشي از تقلب يا اشتباه است، و صدور گزارش حسابرس شامل اظهارنظر وي ميشود. اطمينان معقول، سطح بالايي از اطمينان است، اما حتي حسابرسي طبق استانداردهاي حسابرسي ممکن است همه تحريفهاي بااهميت، در صورت وجود، کشف نشود. تحريفها که ناشي از تقلب يا اشتباه ميباشند، زماني با اهميت تلقي ميشوند که به طور منطقي انتظار رود، به تنهايي يا در مجموع، بتوانند بر تصميمات اقتصادي استفادهکنندگان که بر مبناي صورتهاي مالي اتخاذ ميشود، اثر بگذارد.
در چارچوب انجام حرفهاي در سراسر کار حسابرسي ضروري است، همچنين:
•خطرهاي تحريف با اهميت صورتهاي مالي ناشي از تقلب يا اشتباه مشخص و ارزيابي ميشود، روشهاي حسابرسي در برخورد با اين خطرها طراحي و اجرا، و شواهد حسابرسي کافي و مناسب به عنوان مباني اظهارنظر کسب ميشود. از آنجا که تقلب ميتواند همراه با تباني، جهل، حذف عمدي، ارائه نادرست اطلاعات، يا زير پاگذاري کنترلهاي داخلي باشد، خطر عدم کشف تحريف با اهميت ناشي از تقلب، بالاتر از خطر عدم کشف تحريف با اهميت ناشي از اشتباه است.
• از کنترلهاي داخلي مرتبط با حسابرسي به منظور طراحي روشهاي حسابرسي مناسب شرايط موجود، و نه به قصد اظهارنظر نسبت به اثربخشي کنترلهاي داخلي شرکت، شناخت کافي کسب ميشود.
•مناسب بودن رويههاي حسابداري استفاده شده و معقول بودن برآوردهاي حسابداري و موارد افشاي مرتبط ارزيابي مي شود.
• بر مبناي شواهد حسابرسي کسب شده، در مورد مناسب بودن بکارگيري مبناي حسابداري تداوم فعاليت توسط صندوق و وجود يا نبود ابهامي با اهميت در ارتباط با رويدادها يا شرايطي که ميتواند ترديدي عمده نسبت به توانايي صندوق به ادامه فعاليت ايجاد کند، نتيجهگيري ميشود. اگر چنين نتيجهگيري شود که ابهامي بااهميت وجود دارد بايد در گزارش حسابرس به اطلاعات افشا شده مرتبط با اين موضوع در صورتهاي مالي اشاره شود يا، اگر اطلاعات افشا شده کافي نبود، اظهارنظر حسابرس تعديل ميگردد. نتيجهگيريها مبتني بر شواهد حسابرسي کسب شده تا تاريخ گزارش حسابرس است. با اين حال، رويدادها يا شرايط آتي ممکن است سبب شود صندوق، از ادامه فعاليت بازبماند.
• کليت ارائه، ساختاري و محتواي صورتهاي مالي، شامل موارد افشا، و اينکه آيا معاملات و رويدادهاي مباني تهيه صورتهاي مالي، به گونهاي در صورتهاي مالي منعکس شدهاند که ارائه منصفانه حاصل شده باشد، ارزيابي ميگردد.
افزون بر اين، زمانبندي اجرا و دامنه برنامهريزي شده کار حسابرسي و يافتههاي عمده حسابرسي، شامل ضعفهاي با اهميت کنترلهاي داخلي که در جريان حسابرسي مشخص شده است، به ارکان راهبري اطلاع رساني ميشود.
به علاوه، يادداشتي مبني بر رعايت الزامات اخلاقي مربوط به استقلال به ارکان راهبردي ارائه مي شود، و همه روابط و ساير موضوعاتي که ميتوان انتظار معقولي داشت بر استقلال اثر گذار باشد و در موارد مقتضي، تدابير ايمن ساز مربوط به اطلاع آن ها مي رسد.از بين موضوعات اطلاع رساني شده به ارکان راهبردي، آندسته از مسائلي که در حسابرسي صورت هاي مالي دوره جاري داراي بيشترين اهميت بوده اند و بنابراين مسائل عمده حسابرسي به شمار مي رود مشخص مي شود. اين مسائل در گزارش حسابرس توصيف مي شوند، مگر اينکه طبق قوانين يا مقررات افشاي آن مسائل منع شده باشد يا هنگامي که، در شرايط بسيار نادر، موسسه به اين نتيجه برسد که مسائل مذکور نبايد در گزارش حسابرس اطلاع رساني شود زيرا بطور معقول انتظار ميرود پيامدهاي نا مطلوب اطلاع رساني بيش از منافع عمومي حاصل از آن باشد.
همچنين اين موسسه مسئوليت دارد موارد عدم رعايت مفاد اساسنامه و اميدنامه صندوق، مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار مربوط به صندوق هاي سرمايه گذاري و نيز ساير موارد لازم را به مجمع صندق گزارش کند.
|
4. 1) صورتهاي مالي صندوق سرمايه گذاري شاخص سي شرکت بزرگ فيروزه شامل صورت خالص دارايي ها به تاريخ 29 اسفند 1401 و صورت هاي سود و زيان و گردش خالص دارايي ها براي سال مالي منتهي به تاريخ مزبور و يادداشتهاي توضيحي 1 تا 27، توسط اين موسسه حسابرسي شده است.
به نظر اين موسسه، صورتهاي مالي ياد شده در بالا، خالص دارايي هاي صندوق سرمايه گذاري شاخص سي شرکت بزرگ فيروزه در تاريخ 29 اسفند 1401 و عملکرد مالي و گردش خالص دارايي هاي آن را براي سال مالي منتهي به تاريخ مزبور، از تمام جنبه هاي با اهميت، طبق استاندارد هاي حسابداري و دستورالعمل اجرايي ثبت و گزارش دهي رويدادهاي مالي صندوق هاي سرمايه گذاري مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، به نحو منصفانه نشان مي دهد.
مباني اظهارنظر
2) حسابرسي اين موسسه طبق استانداردهاي حسابرسي انجام شده است. مسئوليت¬هاي موسسه طبق اين استاندارد ها در بخش مسئوليت¬هاي حسابرس در حسابرسي صورت¬هاي مالي توصيف شده است. اين موسسه طبق الزامات آيين رفتار حرفه¬اي جامعه حسابداران رسمي ايران، مستقل از صندوق سرمايه گذاري شاخص سي شرکت بزرگ فيروزه است و ساير مسئوليت-هاي اخلاقي را طبق الزامات مذکور انجام داده است. اين موسسه اعتقاد دارد که شواهد حسابرسي کسب شده به عنوان مبناي اظهارنظر، کافي و مناسب است.
|
5. 3)صورتهاي مالي سال مالي منتهي به 29 اسفند 1400 و صورتهاي مالي دوره شش ماهه منتهي به 31 شهريور1400 صندوق، توسط موسسه حسابرسي ديگري(عضو جامعه حسابداران رسمي) به ترتيب مورد حسابرسي و بررسي اجمالي قرار گرفته و در گزارش مورخ 26 ارديبهشت 1401 و 25 آبان 1400 آن موسسه نسبت به صورتهاي مالي مزبور نظر تعديل نشده صادر شده است. 6. 4)منظور از مسائل عمده حسابرسي مسائلي است که به قضاوت حرفه اي حسابرس در حسابرسي صورت هاي مالي سال جاري داراي بيشترين اهميت بوده اند. اين مسائل در چارچوب حسابرسي صورت هاي مالي و به منظور اظهار نظر نسبت به صورتهاي مالي مزبور مورد توجه قرار گرفته اند. در اين خصوص مسائل عمده حسابرسي با اهميت براي درج در گزارش ملاحظه نشده است.
|
7. موارد عدم رعايت مفاد اساسنامه، اميدنامه صندوق و مقررات مرتبط با عمليات صندوق¬هاي سرمايهگذاري به شرح زير است:
1-7) حد نصاب¬هاي سرمايه¬گذاري تعيين شده در بند 3-2 اميدنامه صندوق، ماده 26 اساسنامه و همچنين مفاد ابلاغيه¬هاي مديريت نظارت بر نهادهاي مالي در موارد زير:
1-1-7) مفاد ماده 3-2 اميدنامه و رويه تشکيل و بازبيني سبد سهام در خصوص سرمايه گذاري در سهام و حق تقدم 30 شرکت (فهرست شده در ليست شاخص 30 شرکت بزرگ) حداقل 80 درصد از ارزش روز داراييهاي صندوق (به طور نمونه در تاريخ¬هاي20/03/1401، 21/03/1401، 05/04/1401، 01/06/1401).
2-1-7) مفاد ماده 3-2 اميدنامه و رويه تشکيل و بازبيني سبد سهام در خصوص سرمايه¬گذاري در وجه نقد، سپرده¬هاي بانکي، گواهي سپرده، اوراق مشارکت و اوراق بهادار با درآمد ثابت به ميزان حداکثر 20 درصد از ارزش روز دارايي¬هاي صندوق (به طور نمونه تاريخ هاي 10/02/1401، 16/03/1401 الي 20/03/1401 و 05/04/1401 الي 07/04/1401). 7. مفاد تبصره¬ 2 ماده 35 اساسنامه در خصوص ثبت هرگونه تغيير در اساسنامه و ساير تصميمات مجمع صندوق ظرف يک هفته از برگزاري مجمع نزد سازمان ( مجمع مورخ 05/05/1401). 8. محاسبات خالص ارزش روز داراييها (NAV)، ارزش آماري، قيمت صدور و قيمت ابطال واحدهاي سرمايهگذاري طي دوره مالي مورد گزارش، به صورت نمونه¬اي مورد بررسي و کنترل اين موسسه قرار گرفته است. در حدود رسيدگي¬هاي انجام شده و با در نظر داشتن موارد مندرج در بندهاي اين گزارش، اين موسسه به مواردي که حاکي از وجود ايراد و اشکال در محاسبات مذکور باشد، برخورد نکرده است. 9. صول و رويههاي کنترل داخلي صندوق در اجراي وظايف مذکور در اساسنامه و اميدنامه صندوق و روشهاي مربوط به ثبت حسابها و جمعآوري مدارک و مستندات مربوط، به صورت نمونهاي مورد رسيدگي و بررسي قرار گرفته و با در نظر داشتن موارد مندرج در بندهاي اين گزارش ، اين مؤسسه به موردي که حاکي از عدم رعايت اصول و رويههاي کنترل داخلي باشد، برخورد نکرده است. 10. گزارش مدير صندوق درباره وضعيت و عملکرد صندوق براي سال مالي منتهي به 29 اسفند 1401 مورد بررسي اين موسسه قرار گرفته است. با توجه به رسيدگيهاي انجامشده و با در نظر داشتن موارد مندرج در بند¬هاي اين گزارش، نظر اين موسسه به موارد بااهميتي که حاکي از مغايرت اطلاعات مندرج در گزارش مذکور با اسناد و مدارک ارائه شده از جانب مدير صندوق باشد، جلب نگرديده است. 11. در اجراي مفاد 33 دستوالعمل اجرايي قانون مبارزه با پولشويي توسط حسابرسان ،رعايت مفاد قانون مزبور و آئين نامه ها و دستورالعمل هاي اجرايي مرتبط ،در چارچوب چک ليست ابلاغي آيين نامه اجرايي ماده 14 الحاقي قانون مزبور و استاندارد هاي حسابرسي،توسط اين موسسه مورد ارزيابي قرار گرفته است.در اين خصوص، به دليل عدم استقرار سامانه ها و بسترهاي لازم از سوي سازمان هاي ذيربط ،کنترل رعايت مفاد مواد 8 ، 10 ،12 ، 13 ،35 ،36، 39 و 67 و نيز تبصره هاي مواد 22 و 65 آئيين نامه اجرايي ميسر نگرديده و مفاد ماده 37 و تبصره 2 آن در خصوص انتخاب مسئول واحد مبارزه با پولشويي و دريافت تاييديه به صلاحيت تخصصي وي از مرکز اطلاعات مالي و مفاد ماده 38 درخصوص اقدامات واحد مبارزه با پول شويي شامل تهيه برنامه سالانه اجراي قانون،طراحي ساز و کار لازم جهت نظارت و کنترل فرآيندهاي مبارزه با پولشويي و ارزيابي ميزان اجراي آن و طراحي،اجرا و ارزشيابي برنامه هاي آموزشي صورت نپذيرفته است.لذا امکان ارزيابي رعايت مفاد دستوالعمل مزبور به طور کامل براي اين موسسه امکان پذير نگرديده است.
|