1. صورتهاي مالي صندوق سرمايهگذاري هماي آگاه شامل صورت خالص داراييها به تاريخ 31 شهريور ۱۴۰2 و صورتهاي سود و زيان و گردش خالص داراييها براي دوره مالي شش ماهه منتهي به تاريخ مزبور و يادداشتهاي توضيحي ۱ الي 32 توسط اين موسسه، حسابرسي شده است.
|
2. مسئوليت تهيه و ارائه منصفانه صورتهاي مالي طبق استانداردهاي حسابداري و همچنين طراحي، اعمال و حفظ کنترلهاي داخلي لازم براي تهيه صورتهاي مالي عاري از تحريفهاي با اهميت ناشي از تقلب يا اشتباه، بر عهده مدير صندوق است.
در تهيه صورتهاي مالي، مدير صندوق مسئول ارزيابي توانايي صندوق به ادامه فعاليت و حسب ضرورت، افشاي موضوعات مرتبط با ادامه فعاليت و مناسب بودن بکارگيري مبناي حسابداري تداوم فعاليت است، مگر اينکه قصد انحلال صندوق يا توقف عمليات آن وجود داشته باشد، يا راهکار واقع بينانه ديگري به جز موارد مذکور وجود نداشته باشد.
|
3. اهداف حسابرس شامل کسب اطمينان معقول از اينکه صورتهاي مالي، به عنوان يک مجموعه واحد، عاري از تحريف با اهميت ناشي از تقلب يا اشتباه است، و صدور گزارش حسابرس شامل اظهارنظر وي مي شود. اطمينان معقول، سطح بالايي از اطمينان است، اما حتي با انجام حسابرسي طبق استانداردهاي حسابرسي ممکن است همه تحريفهاي با اهميت، در صورت وجود، کشف نشود. تحريفها که ناشي از تقلب يا اشتباه مي باشند، زماني با اهميت تلقي مي شـوند که بطور منطقي انتظار رود، به تنهايي يا در مجموع، بتوانند بر تصميمات اقتصادي استفاده کنندگان که بر مبناي صورتهاي مالي اتخاذ مي شود، اثر بگذارند.
در چارچوب انجام حسابرسي طبق استانداردهاي حسابرسي، بکارگيري قضاوت حرفه اي و حفظ نگرش ترديد حرفهاي در سراسر کار حسابرسي ضروري است، همچنين :
•خطرهاي تحريف با اهميت صورتهاي مالي ناشي از تقلب يا اشتباه مشخص و ارزيابي مي شود، روشهاي حسابرسي در برخورد با اين خطرها طراحي و اجرا، شواهد حسابرسي کافي و مناسب به عنوان مبناي اظهارنظر کسب مي شود. از آنجا که تقلب مي تواند همراه با تباني، جعل، حذف عمدي، ارائه نادرست اطلاعات، يا زير پاگذاري کنترلهاي داخلي باشد، خطر عدم کشف تحريف با اهميت ناشي از تقلب، بالاتر از خطر عدم کشف تحريف با اهميت ناشي از اشتباه است.
•از کنترلهاي داخلي مرتبط با حسابرسي به منظور طراحي روشهاي حسابرسي مناسب شرايط موجود، و نه به قصد اظهارنظر نسبت به اثر بخشي کنترلهاي داخلي صندوق، شناخت کافي کسب مي شود.
•مناسب بودن رويههاي حسابداري استفاده شده و معقول بودن برآوردهاي حسابداري و موارد افشاي مرتبط ارزيابي مي شود.
•بر مبناي شواهد حسابرسي کسب شده، در مورد مناسب بودن بکارگيري مبناي حسابداري تداوم فعاليت توسط صندوق و وجود يا نبود ابهامي با اهميت در ارتباط با رويدادها يا شرايطي که مي تواند ترديدي عمده نسبت به توانايي صندوق به ادامه فعاليت ايجاد کند، نتيجه گيري مي شود. اگر چنين نتيجه گيري شود که ابهامي با اهميت وجود دارد بايد در گزارش حسابرس به اطلاعات افشا شده مرتبط با اين موضوع در صورتهاي مالي اشاره شود يا، اگر اطلاعات افشا شده کافي نبود، اظهارنظر حسابرس تعديل مي گردد. نتيجه گيريها مبتني بر شواهد حسابرسي کسب شده تا تاريخ گزارش حسابرس است. با اين حال، رويدادها يا شرايط آتي ممکن است سبب شود صندوق، از ادامه فعاليت باز بماند.
•کليت ارائه، ساختار و محتواي صورتهاي مالي، شامل موارد افشا، و اينکه آيا معاملات و رويدادهاي مبناي تهيه صورتهاي مالي، به گونه اي در صورتهاي مالي منعکس شده اند که ارائه منصفانه حاصل شده باشد، ارزيابي مي گردد.
افزون بر اين، زمانبندي اجرا و دامنه برنامه ريزي شده کار حسابرسي و يافتههاي عمده حسابرسي، شامل ضعفهاي با اهميت کنترلهاي داخلي که در جريان حسابرسي مشخص شده است، به ارکان راهبري اطلاع رساني مي شود.
همچنين اين موسسه مسئوليت دارد موارد عدم رعايت مفاد اساسنامه و اميدنامه صندوق، مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار مربوط به صندوق هاي سرمايه گذاري و نيز ساير موارد لازم را به مدير صندوق گزارش کند.
حسابرسي اين موسسه طبق استانداردهاي حسابرسي انجام شده است. مسئوليتهاي موسسه طبق اين استانداردها در بخش مسئوليتهاي حسابرس در حسابرسي صورتهاي مالي توصيف شده است. اين موسسه طبق الزامات آيين رفتار حرفهاي حسابداران رسمي، مستقل از صندوق سرمايهگذاري هماي آگاه است و ساير مسئوليتهاي اخلاقي را طبق الزامات مذکور انجام داده است. اين موسسه اعتقاد دارد که شواهد حسابرسي کسب شده به عنوان مبناي اظهارنظر، کافي و مناسب است.
|
4. به نظر اين موسسه، صورتهاي مالي ياد شده در بالا، خالص داراييهاي صندوق سرمايهگذاري هماي آگاه در تاريخ 31 شهريور ۱۴۰2 و عملکرد و گردش خالص داراييهاي آن را براي دوره مالي شش ماهه منتهي به تاريخ مزبور، از تمام جنبههاي با اهميت، طبق استانداردهاي حسابداري و دستورالعمل اجرايي ثبت و گزارشدهي رويدادهاي مالي صندوقهاي سرمايهگذاري مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، به نحو منصفانه نشان ميدهد.
|
5. در اجراي مفاد بند 3-3 ماده 49 اساسنامه، محاسبات خالص ارزش روز داراييها (NAV)، ارزش آماري، قيمت صدور و قيمت ابطال واحدهاي سرمايه گذاري طي سال مالي مورد گزارش به صورت نمونه اي مورد رسيدگي اين مؤسسه قرار گرفته است. با توجه به بررسيهاي انجام شده، اين مؤسسه به مواردي که حاکي از وجود اشتباه در محاسبات مذکور باشد، برخورد نکرده است. 6. موارد عدم رعايت مفاد اساسنامه و اميدنامه صندوق و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار مربوط به صندوقهاي سرمايه گذاري به شرح زير است:
6-1- مفاد بند 1 ماده 17 و بندهاي 5 و 6 ماده 57 اساسنامه در خصوص محاسبه و انتشار ارزش خالص دارايي، قيمت صدور، قيمت ابطال و خالص ارزش آماري هر واحد سرمايه گذاري در روزهاي معاملاتي در ساعت شروع معاملات بورس يا خارج از بورس مربوطه و از آن ساعت تا پايان ساعت معاملات حداکثر هر دو دقيقه يکبار توسط مدير در تارنماي صندوق. (در مقاطعي از دوره مورد رسيدگي)
6-2- موارد عدم رعايت مفاد بند 2-3 اميدنامه و ابلاغيههاي سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با نصاب ترکيب داراييهاي صندوق سرمايه گذاري و مفاد تبصره ماده 28 اساسنامه درخصوص اطلاع موارد نقض به متولي و حسابرس و اقدامات لازم براي رعايت اين نصاب به شرح زير است:
6-2-1- حد نصاب سرمايه گذاري در سپرده بانکي به ميزان حداکثر 40 درصد از کل داراييهاي صندوق. (در مقطعي از دوره مورد گزارش)
6-2-2- حد نصاب سرمايه گذاري در اوراق بهادار با درآمد ثابت منتشره توسط دولت با تضمين سازمان برنامه و بودجه کل کشور به ميزان حداقل 25 درصد از کل داراييهاي صندوق.
6-2-3- حد نصاب سرمايه گذاري در اوراق بهادار با درآمد ثابت داراي مجوز انتشار از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار يا ارکان بازار سرمايه، اوراق بهادار با درآمد ثابت منتشره توسط دولت و اسناد خزانه حداقل 40 درصد از کل دارايي هاي صندوق.
6-3- مفاد بخشنامه شماره 12010057 مورخ 24/05/1395 مديريت نظارت بر نهادهاي مالي در خصوص ارسال به موقع اطلاعات صندوقهاي سرمايه گذاري به صورت روزانه حداکثر تا ساعت 16 همان روز به صورت فايل (XML) به سازمان بورس و اوراق بهاداربه آدرس www.sanam.codal.ir در تاريخ هاي 25/01/1402 و 25/02/1402.
6-4- مفاد اطلاعيه شماره 12030079 مورخ 15/12/1400 مديريت نظارت بر نهادهاي مالي در خصوص تکميل و ارسال چک ليست رعايت مقررات مبارزه با پولشويي و تأمين مالي تروريسم در بازههاي زماني شش ماهه اول و دوم سال حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از پايان دوره به مرکز مبارزه با پولشويي سازمان بورس و اوراق بهادار.
6-5- مفاد ابلاغيه شماره 12020221 مورخ 17/02/1401 مديريت نظارت بر نهادهاي مالي در خصوص فراهم نمودن زيرساختهاي لازم توسط مدير صندوق به منظور پرداخت الکترونيک تا تاريخ 31/06/1401 و انجام کليه پرداختهاي صندوق بصورت الکترونيک.
6-6- الزامات مربوط به تعديل قيمت کارشناسي اوراق مشارکت پذيرفته شده در بورس و فرابورس مطابق دستورالعمل نحوه تعيين قيمت خريد و فروش اوراق بهادار در صندوق هاي سرمايه گذاري طي دوره مالي مورد گزارش. (موضوع يادداشت توضيحي 5-8) 7. در اجراي مفاد بند 1 ماده 46 اساسنامه، اصول و رويههاي کنترل داخلي " مدير" و "متولي صندوق" در اجراي وظايف مذکور در اساسنامه و اميدنامه صندوق و "کفايت اين اصول و رويهها" و همچنين روشهاي مربوط به ثبت حسابها و جمع آوري مدارک و مستندات مربوط، به صورت نمونه اي مورد رسيدگي و بررسي اين موسسه قرار گرفته است. در حدود رسيدگيهاي انجام شده توسط اين موسسه، به استثناي موارد مندرج در بندهاي 6-1 الي 6-6 اين گزارش، اين موسسه به مواردي که حاکي از عدم رعايت اصول و رويههاي کنترل داخلي باشد، برخورد نکرده است. 8. در اجراي مفاد بند3-2 ماده 49 اساسنامه گزارش عملکرد مدير صندوق، براي دوره مالي شش ماهه منتهي به 31 شهريور 1402 که در اجراي مفاد بند 8 ماده 57 اساسنامه و به منظور تقديم به دارندگان واحدهاي سرمايه گذاري ممتاز تنظيم گرديده، مورد بررسي اين موسسه قرار گرفته است. با توجه به رسيدگيهاي انجام شده، نظر اين موسسه به موارد با اهميتي که حاکي از مغايرت اطلاعات مندرج در گزارش مذکور با اسناد و مدارک ارائه شده از جانب مدير صندوق باشد، جلب نشده است. 9. در اجراي مفاد بند4 ماده 49 اساسنامه (موضوع ابلاغيه شماره 12020260 مورخ 07/06/1402 مرکز نظارت بر صندوقهاي سرمايهگذاري) تأييديه مديران از اعضاي هيأت مديره مدير صندوق و تأييديههاي برون سازماني وفق استانداردهاي حسابرسي، درخصوص هر گونه محدوديت از جمله تضمين و توثيق داراييهاي صندوق، به نفع ساير اشخاص اخذ و مورد بررسي اين مؤسسه قرار گرفته است. با توجه به بررسيهاي انجام شده، نظر اين مؤسسه به موردي که حاکي از وجود محدوديت ناشي از موارد فوق باشد، جلب نشده است. 10. در اجراي ماده 33 دستورالعمل اجرايي مبارزه با پولشوئي توسط حسابرسان، رعايت مفاد قانون مزبور و آئين نامهها و دستورالعملهاي اجرايي مرتبط، در چارچوب چک ليستهاي ابلاغي مرجع ذيربط و آيين نامه اجرايي ماده 14 مزبور و استانداردهاي حسابرسي، توسط اين موسسه مورد ارزيابي قرار گرفته است. در اين خصوص لازم به توضيح است که با توجه به مفاد اميدنامه صندوقهاي سرمايه گذاري مصوب سبا مبني بر عدم امکان استخدام نيروي انساني و ايجاد واحدهاي سازماني مستقل در ساختار صندوقهاي سرمايهگذاري، اجراي مفاد دستورالعمل فوق از جمله تشکيل واحد مبارزه با پولشويي، برقراري برنامههاي آموزشي و ابلاغ دستورالعمل اجرايي به کارکنان به عهده مدير صندوق مي باشد. در اين خصوص، به استثناي عدم اخذ شناسه کاربري و رمز عبور از دبيرخانه مبارزه با پولشويي سازمان بورس و اوراق بهادار و ساير الزامات مرتبط با ابلاغيه شماره 12020130 سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به موارد مندرج در بندهاي بالا، اين موسسه، به موارد با اهميتي حاکي از عدم رعايت قوانين و مقررات ياد شده برخورد نکرده است.
|