1. صورت وضعيت مالي شرکت پتروشيمي پرديس (سهامي عام) در تاريخ 29 اسفند 1398 و صورتهاي سود و زيان، تغييرات در حقوق مالکانه و جريان هاي نقدي آن براي دوره مالي مياني شش ماهه منتهي به تاريخ مزبور، همراه با يادداشتهاي توضيحي 1 تا 35، مورد بررسي اجمالي اين مؤسسه قرار گرفته است. مسئوليت صورتهاي مالي مياندورهاي با هيئتمديره شرکت است. مسئوليت اين مؤسسه، بيان نتيجهگيري درباره صورتهاي مالي ياد شده براساس بررسي اجمالي انجام شده است.
|
2. به استثناي محدوديت مندرج در بند 3 زير، بررسي اجمالي اين مؤسسه براساس "استاندارد بررسي اجمالي 2410"، انجام شده است. بررسي اجمالي اطلاعات مالي مياندورهاي شامل پرس و جو، عمدتا از مسئولين امور مالي و حسابداري، بکارگيري روشهاي تحليلي و ساير روشهاي بررسي اجمالي است. دامنه بررسي اجمالي به مراتب محدودتر از حسابرسي صورتهاي مالي است و در نتيجه، اين مؤسسه نميتواند اطمينان يابد از همه موضوعات مهمي که معمولا در حسابرسي قابل شناسايي است، آگاه ميشود و از اينرو، اظهارنظر حسابرسي ارائه نميکند.
|
3. همانگونه که در يادداشت توضيحي 2-16 صورتهاي مالي اشاره شده، شرکت از ابتداي مهر 1397 با هماهنگي انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي و با استناد به مفاد جزء 4 بند الف ماده 1 قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، رأي شماره 505 مورخ 31 مرداد 1396 هيئتعمومي ديوان عدالت اداري، اجرائيه شعبه اجراي احکام معاونت قضايي امور اقتصادي ديوان عدالت اداري، مصوبات بيست و چهارمين جلسه کارگروه تنظيم بازار و مصوبه مورخ 7 مهر 1398 هيئت وزيران درخصوص فروش کود اوره با قيمت تکليفي، فروش کود اوره به شرکت خدمات حمايتي کشاورزي و اتحاديههاي تابعه آن را به ترتيب با متوسط نرخهاي ماهيانه فروش اوره براي شش ماهه اول سال مالي قبل و کمترين نرخ فروش اوره در بورس کالاي ايران براي سال 1398 صورتحساب نموده و درآمد مربوطه را بر اين اساس در دفاتر مالي خود شناسايي کرده است. اين تغيير در نرخگذاري محصولات شرکت، منجر به شناسايي درآمد فروش بيشتر در مقايسه با نحوه عمل قبلي (نرخهاي تکليفي) به مبالغ 9,186 ميليارد ريال براي سال مالي قبل و 4,953 ميليارد ريال براي دوره مالي شش ماهه منتهي به 29 اسفند 1398 (موضوع مصوبه هيات وزيران مذکور در فوق) گرديده است. تا تاريخ اين گزارش نحوه و زمان اجراي مصوبه مورخ 7 مهر 1398 هيئت وزيران براي اين مؤسسه مشخص نشده و شرکت خدمات حمايتي کشاورزي و اتحاديههاي تابعه آن نيز صورتحساب صادره مزبور را تأييد ننمودهاند. از اينرو، در نبود اسناد و مدارک مثبته کافي، تعيين آثار تعديلات احتمالي که در صورت رفع موارد مذکور نسبت به صورتهاي مالي پيوست ضرورت مييافت، در حال حاضر براي اين مؤسسه امکانپذير نيست.
|
4. براساس بررسي اجمالي انجام شده، بهاستثناي آثار احتمالي مورد مندرج در بند 3، اين مؤسسه به موردي که حاکي از عدم ارائه مطلوب صورتهاي مالي ياد شده، از تمام جنبههاي بااهميت، طبق استانداردهاي حسابداري باشد، برخورد نکرده است.
|
5. نظر استفادهکنندگان از صورتهاي مالي را به آثار بدهيهاي احتمالي افشا شده در يادداشت توضيحي 33 صورتهاي مالي جلب مينمايد. نتيجهگيري اين مؤسسه در اثر مفاد اين بند مشروط نشده است.
|
6. مسئوليت "ساير اطلاعات" با هيئتمديره شرکت است. "ساير اطلاعات" شامل اطلاعات موجود در گزارش تفسيري مديريت است.
نتيجهگيري اين مؤسسه نسبت به صورتهاي مالي، دربرگيرنده نتيجهگيري نسبت به ساير اطلاعات نيست و نسبت به آن هيچ نوع اطميناني اظهار نميشود.
در ارتباط با بررسي اجمالي صورتهاي مالي، مسئوليت اين مؤسسه مطالعه "ساير اطلاعات" به منظور شناسايي مغايرتهاي بااهميت آن با صورتهاي مالي يا با اطلاعات کسب شده در فرآيند بررسي اجمالي و يا تحريفهاي بااهميت است. در صورتيکه اين مؤسسه به اين نتيجه برسد که تحريف بااهميتي در "ساير اطلاعات" وجود دارد، بايد اين موضوع را گزارش کند.
همانطور که در بند 3 در بخش "مبناي نتيجهگيري مشروط" در بالا توضيح داده شده، درخصوص نحوه قيمتگذاري کود اوره فروش رفته به شرکت خدمات حمايتي کشاورزي و اتحاديههاي تابعه آن، اين مؤسسه به دليل عدم دسترسي به اطلاعات لازم، نتوانسته است شواهد حسابرسي کافي و مناسب بدست آورد. از اينرو، اين مؤسسه نميتواند نتيجهگيري کند که "ساير اطلاعات" در ارتباط با اين موضوع حاوي تحريف بااهميت است يا خير.
|
7. ضوابط و مقررات وضع شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در موارد زير توسط شرکت رعايت نشده است:
7-1. مفاد ماده 5 و ماده 19 دستورالعمل انضباطي ناشران پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران درخصوص پرداخت سود سهام مصوب مجمع ظرف مهلت مقرر در ماده 240 اصلاحيه قانون تجارت و لزوم انجام کليه اقدامات شرکتي از جمله توزيع سود از طريق شرکت سپردهگذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه.
7-2. مفاد مواد 11، 17 و 42 دستورالعمل حاکميت شرکتي شرکتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران عمدتا درخصوص، وظايف و اقدامات محول شده به هيئتمديره شرکت از جمله طراحي و پيادهسازي ساز و کار جهت جمعآوري و رسيدگي به گزارشهاي مربوط به نقض قوانين و مقررات و مستندسازي هيئتمديره از مهارتها و آگاهيهاي خود را در زمينه کسب و کار و حاکميت شرکتي. 8. در اجراي ابلاغيه چکليست کنترلهاي داخلي حاکم بر گزارشگري مالي مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، چکليست مزبور مورد ارزيابي اين مؤسسه قرار گرفته است. دراينخصوص، اين مؤسسه به مورد بااهميتي برخورد ننموده است.
|